Rørby Skole, sfo og Børnehus skole ligger i et naturskønt område 4 km. syd for Kalundborg. Naturområdet der består af skov, åbent land og bakker bruges flittigt af skolen, og især af vores udeskole. Rørby Skole, sfo og Børnehus er en landsbyordning, hvor daginstitution og skole er lagt sammen. I skolen går der 71 elever fordelt på Bh. kl.—6. klasse.
Skolens medarbejdere består af 13 dygtige, engagerede og motiverende lærere og pædagoger, sekretær og skoleleder, som alle indenfor hver deres område brænder for, at skolens elever tilbydes de bedste mulige rammer og vilkår for læring og udvikling.
Skolens udeområde er kendetegnet ved god plads til legeplads og boldbaner, der giver rig mulighed for at røre sig i frikvarter og i SFO. Rørby Skoles styrke er det nære og overskuelige miljø, hvor der bliver taget hånd om alle på en ordentlig måde. Vi har et godt nært miljø hvor alle føler ansvar og tryghed.
Rørby aldersintegreret landsbyordning .
Når du starter på Rørby skole eller i Rørby børnehave, så går du i aldersintegrerede grupper og er en del af en kultur, hvor vi er sammen på tværs af alder. Vi ser de aldersintegrerede grupper som en familie, man flytter ind i en tid. Gruppen består derfor af både nye medlemmer og `gamle` medlemmer, der alle tager kultur og historier med til gruppen. Aldersintegrering understøtter den naturlige måde, børn lærer på, og det hjælper børnene til at regulerer hinanden. Det tilgodeser og udnytter diversiteten i børnegruppen og det har en positiv betydning for børnene – både socialt og fagligt. Det er med til at give et mere positivt selvbillede og dermed større selvværd, da det at kunne hjælpe andre styrker oplevelsen af det, man selv kan. Det skaber andre hierarkier, og begreber som dygtighed og svagheder bliver relative, hvorved rummeligheden får flere nuancer og dermed påvirker dannelsen af medansvar i en positiv retning. Det minimerer konflikter og giver mulighed for at deltage i forskellige læringsfællesskaber eller legefællesskaber. Ved at udnytte diversiteten i rollemodeller skabes flere muligheder for den enkelte. Det giver desuden læring i flere homogene grupper og sænker konflikter, som giver den voksne mulighed for at lave gode træningsbaner for den enkelte og fællesskabet. Der er en ansvarlig voksen i alle grupper, der sikrer kommunikationen mellem skole/ børnehave og hjem og som kender børne i gruppen godt, da de bruger mange timer sammen. De voksne samarbejder og kommunikerer på møder regelmæssigt, for at sikre en sammenhængende og koordineret dag for børnene.
Skolen blev aldersintegreret i april 2022. Det betyder hos os, at 0. klasse er en enhed, 1-3 klasse er sammen på et hold med to/tre voksne. De deles herefter i mindre hold hen over året for at tilgodese faglige og/ eller sociale læringsfællesskaber. Lærerne forbereder sig i teams og der holdes fælles teammøder og fælles forberedelse for at sikre, at alle voksne er på samme vej og arbejder med samme mål, rammer og retning, selvfølgelig tilrettelagt efter børnenes niveau. På lærermøder tages emne som berører hele skole op. Vi danner grundlag for en livslang dannelse og uddannelse gennem skolegangen og vi underviser to gange om året gennem en undersøgelsesbaseret undervisning i en projektorienteret tilgang. Vi arbejder med Mål og udviklingsplaner på enkelte og grupper af børn både indenfor det sociale og det faglige. Vi prioriterer en god trivsel højt, hvor vi arbejder med ”Friends-programmet” som en naturlig del på tværs af alle årgange, så vi udvikler en fælles forståelse og et fælles sprog. Vi prioriteret et stærkt forældresamarbejde omkring barnet, da vi kun sammen kan give barnet mulighed for at udvikle et godt selvværd og får en lyst til at lære for livet.
Børnehaven er blevet aldersintegreret i april 2025. De gode erfaringer fra skolen afspejles i børnehaven. Børnene er på to stuer med aldersintegreret børn, dvs. vi har små og store børn i samme gruppe. Personalet har stuemøder, hvor der arbejdes med gruppen af børn bla. gennem de pædagogisk styrkede lærerplantemaer. Vi sætter mål og der evalueres på de pædagogiske aktiviteter gennem skemaet ”Tegn på læring 2”. To gange om året laves sprogtrapper på hvert enkelt barn, så zonen for barnets nærmeste udviklingszone kan klarlægges og der kan laves pædagogiske aktiviteter for det enkelte barn eller grupper af børn. På personalemøder tages overordnet temaer for udvikling af børnehaven op. Ift. brobygning til skolen, så arbejder vi med både venskabsdage med børnehaven og 0. klasse, brobygning og besøgsdage i sfoèn, hvor personalet og børn møder hinanden. Vi gør meget for at vores børn i børnehaven får en tryg og god tilknytning til skolen, både børn og voksne, så overgangen kan blive rar for barnet. Vi laver fælles arrangementer hen over året med fællesbestyrelsen, som to årlige fester med forældre og børn for både skole og børnehave og vi holder fastelavns- og julefester sammen
Vi vægter et positivt forældresamarbejde, der bygger på tillid, engagement og hjælpsomhed. I inviteres som forældre ind i skolen og har en stor indflydelse for vi lykkes som den bedste skole for jeres barn. Vi har en aktiv fællesbestyrelse for hele landsbyordningen med undergrupper som aktivitetsudvalg, som man kan melde sig ind i, for at være tættere på maskinrummet.
De bedste hilsner Tina Joensen skoleleder for Rørby skole og landsbyordning.