Udeskole

Rørby Udeskole

På Rørby skole forstår vi udeskole som regelmæssig undervisning uden for klasserummet. Lærerne forbereder undervisningen, så mange forskellige rum fx byen, naturen, eller på landet benyttes.

Det er vores erfaring, at udeskolen understøtter og udvikler elevernes miljøbevisthed, kendskab til kultur- og lokalsamfundet samtidig med at fagligheden i alle fag formidles og bearbejdes, sådan at læringen hænges op på sanserne og dermed huskes bedre. Eleverne får en fornemmelse af hvordan natur, samfund og viden hænger sammen med deres egen eksistens.

Udeskole plantebeskrivelser

Rørby Skole arbejder med en fast struktur for vores udeskole. Udeskole er i skoleåret 19-21 for eleverne i  0. - 3. klasse hver fredag året rundt.

Hvordan gør vi?

Lærere og elever tager praktisk tøj på, passende til vejret, så mødes man i vores lille skolegården. Her tjekker man, at alle har det rette med og på, og så går klasserne i smågrupper. Gåturen kan vare 10-20 minutter, når udeskolen foregår i en af skolens udeskole-baser. Når alle er kommet frem, bruges der tid på at lytte til området og der sættes efterfølgende ord på de lyde der høres. Så synger man en sang og der leges evt. en lille leg.

Herefter informerer lærerne om dagens arbejde og mål, og eleverne går i gang med opgaverne. Idéen er, at der arbejdes med emner der understøtter det der ellers foregår i ”indeskolen”, og der bygges videre på det der er foregået, i ”indeskolen” efterfølgende. Pauser i udeskolen, holdes når lærerne skønner at behovet er der.

Skolen samarbejder med lokalsamfundet og der arrangeres ture til Kalundborg. Her er der bl.a besøg på museer, kirker, biblioteket. Elektroniske medier inddrages hvor det har relevans. Der er udviklet flere forløb til udeskole, hvori telefoner og tablets indgår.

Skolen arbejder på at skabe en udeskolekultur som lokalområdet er en vigtig del af og forhåbningen er at der kan skabes en række faciliteter i lokalområdet som kan understøtte udeskolen i form af udeskolebaser. En udeskolebase markerer, at her er der samling og eleverne ved at de er i skole. F.eks. bruges det lokale naturområde Rævehøj som udeskolebase.